ADAC 2025: Najmenej spoľahlivé autá na nemeckých cestách
Spoľahlivosť vozidiel je kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o kúpe nového i ojazdeného auta. Okrem tradičných ukazovateľov, ako sú štatistiky zvolávacích akcií či užívateľské recenzie, je možné spoľahlivosť každoročne hodnotiť aj na základe počtu asistenčných zásahov nemeckého autoklubu ADAC. Tento prístup ponúka praktický pohľad na to, ako často vodiči skutočne potrebujú pomoc v reálnej prevádzke.
V aktuálnych štatistikách ADAC 2025 bolo analyzovaných celkom 159 modelových radov 20 značiek. Zatiaľ čo v roku 2023 bolo zaznamenaných približne 3,5 milióna výjazdov servisných vozidiel ADAC, v roku 2024 ich bolo o sto tisíc viac, teda 3,6 miliónov.
Kritériá výberu
Zaznamenané boli všetky závady, ktoré sa týkali vozidiel vo veku od dvoch do deviatich rokov (tj prvá registrácia 2015 až 2022). Aby mohol byť modelový rad štatisticky analyzovaný, musel mať aspoň 7 000 registrácií v priebehu dvoch rokov. Ak je táto požiadavka splnená, zobrazia sa všetky modelové roky vozidiel s aspoň 5 000 registráciami. V počte porúch sa nezohľadňujú príčiny, ktoré si vodič zjavne spôsobil sám, napríklad prázdna palivová nádrž, alebo stratené kľúče.
Tragická nehoda: Prestaňte používať Citroen C3 a DS3, varuje automobilka
Najčastejšie dôvody
Najčastejšou príčinou neplánovaného odstavenia vozidla bola v 44,1 % prípadov chybná alebo vybitá štartovacia batéria. Na druhom mieste boli problémy s motorom a jeho elektronikou (22,8 %), nasledovali poruchy elektrických systémov ako alternátor či osvetlenie (10,5 %), defekty pneumatík (8,8 %) a problémy so systémom zamykania (7,1 %).
Najmenej spoľahlivé autá podľa ADAC 2025
Do našej tabuľky 18 najmenej spoľahlivých áut sme zo všetkých šiestich hodnotených kategórií vybrali vozidlá, u ktorých je aspoň v jednom roku zaznamenaná veľmi vysoká pravdepodobnosť závady na ceste (označená v tabuľke na červeno). Niekoho možno prekvapí, že najviac sa to červená na konci tabuľky pri vozidlách značky Toyota.
Vyhodnotenie početnosti porúch sa riadi farebnou schémou od tmavo zelenej (veľmi nízka) po červenú (veľmi vysoká). Pri vozidlách s mnohými modelovými rokmi v zelenom hodnotení je nižšie riziko, že budú zdrojom problémov, zatiaľ čo pri vozidlách s niekoľkými modelovými rokmi v červenom hodnotení je potrebné byť pri výbere opatrný.
Hodnotenie je však potrebné vždy považovať za orientačné, pretože neposkytuje žiadne informácie o iných závadách, ktoré nemajú za následok nútené odstavenie vozidla. Kvalita vozidla sa navyše môže od štatistického hodnotenia odchýliť – a to ako v pozitívnom, tak aj v negatívnom zmysle. Hodnotenie tiež nevypovedá o starostlivosti a servise, ktorý majiteľ svojmu vozidlu (ne)dopriava.
Pokiaľ ste teda po predbežnom výbere našli na trhu s ojazdenými vozidlami vhodnú ponuku, mali by ste si bez ohľadu na štatistické hodnotenie nechať vykonať odbornú kontrolu ojazdeného vozidla a preveriť si jeho históriu. Vyhnete sa tak následným nákladným opravám.