Stellantis zvoláva viac ako milión áut s motorom 1.5 BlueHDi

Vačková reťaz 1.5 BlueHDI

Táto zvolávačka ešte v systéme Safety Gate ani KBA nie je, ale my o nej už vieme z iných zdrojov. Automobilový koncern Stellantis, pod ktorý spadajú značky Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles a Fiat, rozbieha rozsiahlu zvolávaciu akciu pre vozidlá s 1,5-litrovými dieselovými motormi BlueHDi. U týchto motorov dochádza k predčasnému opotrebovaniu vačkovej reťaze. To sa prejavuje nezvyklými zvukmi (tzv. „klapanie“), znížením výkonu, alebo rozsvietením kontrolky motora. V najhoršom prípade môže dôjsť k pretrhnutiu reťaze, čo vedie k deštruktívnemu kontaktu medzi piestami a ventilmi a následnému fatálnemu poškodeniu.

Súčasťou zvolávacej akcie je špeciálna diagnostika zvukov motora, bezplatná výmena súčiastok, aktualizácia softvéru, a rozšírená záruka na 10 rokov či 240000km, podľa toho čo nastane skôr. Ak už niekto za opravu v minulosti zaplatil, môže od júla 2025 žiadať o spätnú kompenzáciu nákladov – stačí doložiť potrebné doklady a splniť niekoľko ďalších podmienok. Na adrese https://stellantis-support.com bude k dispozícii špeciálna online platforma „kompenzácia“, ktorá bude prístupná aj na webových stránkach značiek Citroën, DS Automobiles, Vauxhall, Fiat a Peugeot.

Ktoré modely sú v ohrození?
Akcia sa týka vozidiel Peugeot, Citroën, Opel, DS a Fiat vyrobených medzi októbrom 2017 a januárom 2023 a vybavených motorom 1.5 BlueHDi. Celkom môže byť v Európe postihnutých vyše milióna áut (napr. Francúzsko 630.000, Nemecko 141.000, Belgicko 117.000, atď…).

Medzi konkrétne modely patria (v nekompletnom zozname):

– Peugeot: 208, 308, 3008, 5008; Partner, Expert,
– Opel/Vauxhall: Corsa, Astra, Mokka; Combo, Vivaro,
– Citroën: C3, C4, C5 Aircross; Berlingo, Jumpy,
– DS: DS3 Crossback, DS4, DS7 Crossback
– Fiat: Doblo, Punto, Tipo…

Všetky s motorom 1.5 BlueHDi z rokov 2017-2023.

Ako to prebehne?
Majitelia dotknutých vozidiel by mali byť kontaktovaní zastúpením jednotlivých značiek a vyzvaní k návšteve autorizovaného servisu. Pokiaľ vlastníte niektorý z vyššie uvedených modelov, odporúčame návštevu neodkladať. Pokiaľ list alebo email nedostanete (zmena bydliska, prevod auta…), mali by ste sa sami zaujímať – viď nižšie náš návod „Čo robiť pri zvolávacej akcii?“ Včasná kontrola môže zabrániť vážnym škodám na motore a ušetriť vám starosti aj peniaze.

Tiež motor 1.2 PureTech…
Okrem dieselových motorov BlueHDi má Stellantis dlhodobo značné problémy aj s benzínovým motorom 1,2 PureTech, najmä kvôli opotrebovaniu rozvodového remeňa v olejovom kúpeli a nadmernej spotrebe oleja. Problém sa v Európe rovnako dotkol viac ako milióna áut, a tiež tu sa Stellantis snaží zákazníkom kompenzovať náklady, upraviť konštrukciu a predĺžiť záruky

Stellantis a airbagy Takata
Stellantis sa v poslednej dobe nestretáva len s problematickými motormi. V júni 2025 došlo vo Francúzsku k tragickej dopravnej nehode, pri ktorej zomrela mladá žena, keď explodoval airbag Takata vo vozidle Citroën C3 (II. generácia). Airbag pri nehode nevypustil iba vzduch, ale aj kovové úlomky z inflátora, ktoré ženu smrteľne zranili v oblasti krku a tváre.

Francúzske úrady a Stellantis následne potvrdili, že išlo o airbag z problematickej série Takata NADI (Non-Azide Driver Inflator), známej svojou nestabilnou výbušnou zmesou, ktorá môže zvýšiť tlak v patróne a spôsobiť roztrhnutie airbagu pri aktivácii.

Po tejto tragédii Stellantis hneď v júni 2025 zverejnil výzvu pre majiteľov vozidiel Citroen C3 a DS3, aby s nimi okamžite prestali jazdiť, pokiaľ nebude airbag skontrolovaný a prípadne vymenený. Správa vyvolala medzi majiteľmi paniku, pretože mnohí o zvolávacej akcii vôbec nevedeli.

3 thoughts on “Stellantis zvoláva viac ako milión áut s motorom 1.5 BlueHDi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!