Hrozí zákaz naftových áut ?

Hrozí zákaz naftových áut ?

Súd nariadil zákaz naftových áut, pokiaľ nedôjde k ich úprave. Dôvodom sú emisné problémy dieselových motorov.

Kauza Dieselgate stále neskončila. V procese proti Volkswagenu rozhodol jeden zo súdov v Nemecku, že milióny dieselových vozidiel musia byť dodatočne upravené, inak im hrozí úplný zákaz prevádzky.

Súd tak vyhovel žalobe nemeckých ekologických aktivistov, ktorá sa týkala modelov Volkswagen Golf 2.0 TDI. Aktivisti kritizujú softvér, ktorý pri nízkych teplotách alebo vo vyšších nadmorských výškach automaticky vypína systém čistenia výfukových plynov. Výsledkom sú zvýšené emisie oxidov dusíka (NOx), škodlivých pre ľudské zdravie.

Zákaz naftových áut má financovať Volkswagen
Rozhodnutie aktivisti označili za „historický prelom pre čistý vzduch a spravodlivosť pre milióny občanov poškodených kauzou Dieselgate“. Opatrenie sa má dotknúť 7,8 milióna vozidiel so zvýšenými emisiami.

Súd uložil úradom povinnosť vyzvať výrobcu na stiahnutie dotknutých áut. Ekologickí aktivisti zdôrazňujú, že dodatočné úpravy alebo vyradenie z evidencie sa majú uskutočniť na náklady automobilky, nie samotných majiteľov vozidiel.

Podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry zomrie len v Nemecku každoročne viac ako 28-tisíc ľudí predčasne v dôsledku inhalácie oxidu dusičitého.

Opel Astra (2021 – 2023)

Čo to znamená pre vodičov?
Rozhodnutie súdu sa vzťahuje najmä na autá s emisnou triedou Euro 5 až Euro 6c, pričom najčastejšie ide o modely VW Golf s motorom EA 189. Opatrenia a prípadný zákaz naftových vozidiel sa však môžu dotknúť aj ďalších značiek koncernu Volkswagen.

Nemecké úrady aj samotný Volkswagen považujú existujúcu softvérovú úpravu za primerané riešenie, ktoré má zároveň zabrániť poškodeniu motora. Koncern už v súvislosti s kauzou Dieselgate zaplatil približne 32 miliárd eur, no teraz mu hrozí ďalšia vlna vysokých nákladov.

Vodiči sa musia pripraviť, že minimálne v Nemecku pôjde o časovo aj finančne náročné zásahy do ich vozidiel. Ani spätný odkup automobilkou nie je jednoduchý proces – a navyše, majitelia nedostanú späť plnú kúpnu cenu auta.

Škoda zvoláva ďalších 138 tisíc starších áut kvôli airbagu vodiča

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!