Zabudnutý Renault Racoon bol vlastne crossover naruby. Dostal dnes nemysliteľné a vedel plávať

Zabudnutý Renault Racoon bol vlastne crossover naruby. Dostal dnes nemysliteľné a vedel plávať.

Deväťdesiate roky boli divé, plné konceptov, pri ktorých sa dizajnéri a inžinieri vydávali do ríše futuristických snov bez hraníc. Jedným takýmto výtvorom je zabudnutý Renault Racoon. Crossover, ktorý z pohľadu dnešných zástupcov segmentu obracia takmer všetky princípy hore nohami – má veľký motor, len tri sedadlá, žiadne dvere, radiacu páku na ľavej strane pri ľavostrannom riadení a vie aj plávať.

Automobilka Renault nikdy nemala plány previesť Racoon do sériovej výroby, chcela skrze neho ukázať, čo všetko by mohlo byť v automobilovom priemysle možné. A to vrátane úplne nového spôsobu prezentácie noviniek digitálnou formou. Dnes je niečo také bežné, najmä v čase pandémie to bola jediná schodná cesta, ale v deväťdesiatych rokoch sa premiéry sústredili hlavne na autosalóny.

Racoon sa prvýkrát odhalil verejnosti v roku 1992 prostredníctvom nadčasovo spracovaného videa využívajúceho prvky pokročilej počítačovej grafiky. Naživo si auto prezreli až návštevníci autosalónu v Ženeve o rok neskôr.

Vozidlo na prvý pohľad pripomína vesmírne lunárne vozidlo, a to predovšetkým vďaka unikátnemu podvozku z oceľových komponentov s dlhými ramenami a centrálnym uchytením. Každé rameno bolo na sebe nezávislé vďaka elektrohydraulickému systému, čo mu prepožičiavalo značnú prispôsobivosť na nespevnenom povrchu. Kabína tak mohla zostať vo vodorovnej pozícii aj na naklonenej ceste. Stlačením tlačidla potom išla regulovať svetlá výška.

Nestihli ste 911 Dakar? V Estónsku vám terénne 911 postavia na mieru a za lepšiu cenu.

Nečakajte titerný spaľovací alebo elektrický pohon, ako je to u crossoverov dnes. Kolesá Racoona roztáčal trojlitrový vidlicový šesťvalec s dvojitým preplňovaním, naladený na výkon 200 kW a krútiaci moment 363 Nm. Šesťrýchlostná manuálna prevodovka prenášala výkon na všetky štyri kolesá. Dizajn vozidla navrhol Patrick Le Quément, ktorý zvolil moderné zaoblené tvary s bohatým bublinovým presklením.

Racoon nemal klasické dvere. Do trojmiestneho interiéru s dvoma sedadlami vpredu a jedným vzadu uprostred sa nastupovalo diaľkovo ovládaným odklopením veľkého čelného okna s rámom smerom vpred, druhá časť situovaná nad hlavami cestujúcich sa vyklápala dozadu. Tento koncept bol nielen atraktívny, ale aj účelný. Išlo totiž o obojživelné vozidlo vyžadujúce vysoké boky. Vďaka dvojici hydromotorov vedel Racoon plávať rýchlosťou 5 uzlov, čo na výlet po jazere stačilo. Na súši ho spaľovací motor rozbehol až na 155 km/h.

Interiér využíval moderné šedé a modrasté plasty kombinované s oranžovým čalúnením sedadiel. Pre ľahšie nastupovanie sa spolu s čelným oknom vyklápal aj volant s plochou spodnou časťou a palubná doska vybavená dvoma budíkmi a tromi kontrolkami. To je minimalistické riešenie, ale Racoon bol ešte vybavený head-up displejom, ktorý premietal informácie na zaoblené sklíčko. Rovnaký systém sa používal ešte pred pár rokmi pri produkčných autách. Ďalšou futuristickou vymoženosťou bola navigácia a použitie kamier namiesto spätných zrkadiel, čo je v sériovej výrobe novinka posledných rokov. Pre maximalizáciu priestoru vynechal Patrick Le Quément klasický stredový tunel a radiacu páku s ovládaním ventilácie presunul k ľavej ruke vodiča.

Britská vláda vracia do hry dotácie na elektromobily, ale len na tie najlacnejšie

Je zaujímavé porovnať súčasnú podobu automobilov s futuristickými víziami starými cez tridsať rokov. Nie, nemáme obojživelné autá, zostali sme pri klasických bočných dverách a podvozku s nápravami, a trojliter v crossoveri je tiež nemysliteľný. Treba však oceniť, aký technický pokrok dosiahli multimediálne systémy, cloudové navigácie, head-up displeje a kamerové spätné zrkadlá. Racoon bol bláznivou víziou, ale veľa z toho si dnes môžeme v aute skutočne užiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

error: Content is protected !!