Vďaka obľube medzi firemnými aj súkromnými zákazníkmi si malé vozidlá naďalej udržujú pozíciu najpredávanejších áut v Európe. Pritom je to práve tento segment, ktorý je kvôli stále prísnejším emisiám v ohrození.
Najpredávanejšie autá Európy 2025: Malé autá stále najobľúbenejšie a elektrický boom
V prvom polroku tohto roku bolo v Európe zaregistrovaných 6,84 milióna nových áut, čo v medziročnom porovnaní predstavuje pokles o 0,3 %. V samotnom júni však registrácie zaznamenali prepad o 4,4 percenta, čo signalizuje možné ochladenie tunajšieho trhu. Za ním môže stáť väčšia ekonomická neistota najväčších ekonomík na čele s Nemeckom, kde napríklad firmy už odkladajú obmenu vozového parku. Aj preto firemné registrácie o niekoľko percent klesli.
Vedľa nášho západného suseda sa nedarí ani trhom v Taliansku a Belgicku. Najvyšší prepad však postihlo Rumunsko s 50-percentným poklesom.
Zabudnutý Renault Racoon bol vlastne crossover naruby. Dostal dnes nemysliteľné a vedel plávať
Celkový nejasný ekonomický výhľad a opatrnosť zákazníkov sa prejavuje aj na skladbe modelov. Najčastejšie zastúpenou kategóriou medzi najlepšou desiatkou sú totiž malé autá. Tomuto segmentu pritom kvôli stále prísnejším emisným normám hrozí transformácia, respektíve zánik. Vysoké finančné nároky na plnenie limitov sa totiž automobilkám pri lacnejších modeloch čoskoro môžu prestať vyplácať.
Pokiaľ sa situácia v druhom polroku tohto roka bude vyvíjať podobne ako doteraz, o prvé miesto si to v rámci registrácií rozdajú sesterské modely Dacia Sandero a Renault Clio. Tretí Peugeot 208 už na oboch rivalov celkom stráca.
Poradie Model Počet (ks) Medziročná zmena (%)
1. Dacia Sandero 128.842 -11
2. Renault Clio 122.489 7
3. Peugeot 208 109.146 2
4. Volkswagen T-Roc 106.118 -5
5. Volkswagen Golf 104.162 -17
6. Volkswagen Tiguan 97.508 28
7. Dacia Duster 97.188 9
8. Peugeot 2008 96.378 3
9. Citroën C3 95.891 -9
10. Toyota Yaris Cross 95.513 -5
Zdroj: Motor1
Pri štvrtom Volkswagene T-Roc bude hlavný vývoj po predstavení druhej generácie, ktorá sa verejnosti ukáže už v septembri na autosalóne v Mníchove. Vcelku výrazný prepad kompaktného golfu čiastočne súvisí so spomínaným poklesom firemných registrácií v Nemecku. Práve tento model je medzi veľkoodberateľmi veľmi populárny.
Pokles t-roku a golfu z veľkej časti kompenzuje nový Volkswagen Tiguan s vyššou maržou. V desiatke najpredávanejších áut za tohtoročný polrok sa jedná o suverénne najdrahší model, ktorý v Česku aktuálne vďaka akčnej verzii Limited s motorom 1.5 TSI s 96 kW a sedemstupňovou dvojspojkou štartuje na 865.900 Kč. To je o 80 tisíc menej ako v prípade druhého najlacnejšieho variantu Tiguan.
Ak by sme vzali do úvahy iba júnové výsledky, bude na prvom mieste Renault Clio s viac ako 27 tisíc registráciou. To je zhruba o tritisíc viac ako v prípade druhej Tesly Y. Nechýbala však ani prekvapenie. Peugeot 208, Opel/Vauxhall Corsa a stále populárnejší Ford Puma zaznamenali dvojciferný rast, čo potvrdzuje, že segment malých vozidiel a crossoverov pre európskych spotrebiteľov naďalej zostáva stredobodom záujmu.